مشاوره زوج درمانی آنلاین

در صفحهٔ رزرو وقت مشاورهٔ آنلاین سفیران آگاهی به آسانی درخواست مشاورهٔ زوج درمانی خود را ثبت کنید و تجربه‌ یک زندگی زناشویی سالم تر را با مشاوران روانشناسی آنلاین ما شروع کنید.

تشخیص ریشه ای اختلالات

جلسات مشاوره آنلاین

مراجعین از سراسر جهان

درمانگران با تجربه

در طول یک زندگی مشترک، شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌ها و در کل، خوشی‌ها و ناخوشی‌های زیادی اتفاق می‌افتد که زوج‌ها را درگیر می‌کند. اگر در این مسیر پر چالش، حتی فقط یکی از دو نفر مراقبت از رابطه را فراموش کنند، شالودهٔ زندگی مشترک از هم گسسته می‌شود. برای همین است که روانشناسان توصیه می‌کنند زوج‌ها در صورت بروز مشکلات، قبل از اینکه مشکل تبدیل به بحرانی اساسی شود، زوج درمانی را آغاز کنند. ما در کلینیک سفیران آگاهی به زوج‌هایی مشاوره می‌دهیم که در مسیر مهاجرت و چالش‌های بزرگ اینچنینی به سراغ‌مان می‌آیند تا رشته‌های زندگی مشترک خود را در فراز و نشیب‌های سرنوشت، همچنان محکم نگه دارند. در ادامه، بیشتر دربارهٔ زوج درمانی و مسیری که باید طی کنید، توضیح داده‌ایم.

مشاوره روابط عاطفی یا زوج درمانی

زوج درمانی نوعی روان درمانی است که بر بهبود روابط عاطفی تمرکز دارد. در این جلسات درمانی، درمانگر تلاش می‌کند تعارضات بین زوج‌ها را حل کرده و با ایجاد الگوهای سالم‌تر به آن‌ها کمک کند تا ارتباطات و پیوند خود را تقویت کنند.

بحث‌های مشترک، تکنیک‌های حل مسئله و مداخلات مبتنی بر شواهد به زوج‌ها کمک می‌کند نسبت به توانایی‌های خود بینش خوبی پیدا کنند و بتوانند اعتماد همدیگر را جلب کرده و پیوندهای عاطفی را تقویت کنند.

در هنگام مشاوره زوج‌ها، هدف درمانگر ترویج احترام متقابل، همدلی، ارتباط مؤثر و ایجاد یک رابطهٔ رضایت‌بخش برای طرفین است. همهٔ ما انسانیم و با تمام احساسات انسانی زندگی روزمرهٔ خود را سپری می‌کنیم. طبیعی است که گاهی بر اثر فشارها و خستگی روانی و جسمی، فراموش کنیم که یک رابطهٔ مشترک نیازمند مراقبت دائمی است.

یک روانشناس زوج درمانگر می‌تواند در مسیرهای سخت، رابطهٔ ما را همراهی کند و در شرایط حساس به ما بیاموزد که چگونه با شریک خود بهترین رفتار را داشته باشیم.

۸ مشکل رایج در روابط عاطفی

مشکلاتی که زوج‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در شکل‌ها و انواع مختلف بروز پیدا می‌کند و درمان هر رابطه‌ای، منحصر به همان رابطه است. به عبارتی، نسخهٔ یک رابطه را هرگز نمی‌توان برای رابطه‌ای دیگر پیچید. روانشناسان برای آغاز زوج درمانی مشکلات زوج‌ها را در چند دستهٔ کلی قرار می‌دهند و سپس با بررسی ریشه‌های هر مشکل، آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و به ترمیم هر کدام در رابطه می‌پردازند. در ادامه با ۸ تا از رایج‌ترین مشکلات میان زوج‌ها آشنا خواهید شد.

۱- مشکلات ارتباطی

ارتباط، سنگ بنای یک رابطهٔ سالم است و زمانی که از بین برود، می‌تواند منجر به سوءتفاهم، درگیری و فاصلهٔ عاطفی شود. ناتوانی در بیان نیازها، گوش دادن فعال و حل و فصل تعارضات به طور سازنده، مشکلات رایج ارتباطی هستند.

۲- اعتماد

اعتماد پایه و اساس یک رابطهٔ قوی و مطمئن را تشکیل می‌دهد. خیانت، عدم صداقت و وعده‌های عمل نشده می‌تواند به شدت به زندگی مشترک آسیب برساند. بازسازی اعتماد نیازمند ارتباطات باز، شفافیت و تعهد به ترمیم رابطه است.

۳- صمیمیت و نگرانی‌های جنسی

بسیاری از زوج‌ها با تفاوت در میل جنسی، ترجیحات جنسی ناسازگار یا چالش در حفظ صمیمیت عاطفی و فیزیکی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسائل می‌تواند منجر به احساس ناامیدی، طرد شدن یا قطع ارتباط شود.

۴- درگیری‌های مالی

اختلاف نظر در مورد پول می‌تواند منبع مهم تنش باشد. تفاوت در عادات خرج کردن، اهداف مالی یا عوامل استرس‌زای مالی مانند بدهی یا بیکاری می‌تواند رابطه را تیره کند.

۵- چالش‌های فرزندپروری

تربیت فرزندان مجموعهٔ جدیدی از چالش‌ها را برای زوج‌ها ایجاد می‌کند. اختلاف نظر در مورد شیوه‌های فرزندپروری، نظم و انضباط یا انتظارات متفاوت می‌تواند باعث ایجاد تعارض و فشار بر روابط شود.

۶- فقدان حمایت عاطفی

احساس عدم حمایت عاطفی یا قطع ارتباط با شریک زندگی می‌تواند منجر به احساس تنهایی، رنجش و نارضایتی شود. گاهی زوج‌ها برای بیان نیازهای خود، تأیید عاطفی، یا اولویت دادن به ارتباط عاطفی با مشکل مواجه می‌شوند.

همین حالا با رزرو وقت مشاوره زوج آنلاین اولین قدم بهبودی را بردارید!

۷- تغییرات بزرگ در زندگی

رویدادهایی مانند مهاجرت، تغییر شغل یا از دست دادن یکی از عزیزان می‌تواند پویایی یک رابطه را مختل کند. در چنین شرایطی، زوج‌ها برای سازگاری با این تغییرات و یافتن راه‌هایی برای حمایت از یکدیگر، نیازمند کمک گرفتن از مشاوره خانواده هستند. مهاجرت، موضوعی است که در سال‌های اخیر زوج‌های زیادی را درگیر کرده است. به همین دلیل است که شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی برای ایرانیان خارج از کشور امری ضروری به نظر می‌رسد. زیرا بحران و چالش‌های مهاجرت به تنهایی سخت هستند و بهتر است زوج‌ها با کمک یک روانشناس ایرانی در این مسیر سخت بتوانند همراه و همدل یکدیگر باشند.

۸- تضاد نقش و مسئولیت‌های خانگی

اختلاف نظر در مورد تقسیم کارهای خانه، مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند تنش و احساس نابرابری را در یک رابطه ایجاد کند. در چنین شرایطی حتماً باید به سراغ زوج درمانی بروید.

طرحواره‌های اثر گذار بر روابط عاطفی

طرحواره درمانی نوعی درمان مدرن است که ابتدا ریشهٔ مشکلات فردی را پیدا کرده و سپس به درمان و تغییر طرحواره‌ها می‌پردازد. در دههٔ اخیر، در بیشتر مواقع، زوج درمانی به شیوهٔ طرحواره درمانی انجام شده است؛ مگر اینکه یک یا هر دو فرد، مشکلات حادی داشته باشند که نیازمند مصرف دارو و استفاده از درمان‌های ترکیبی باشد. ما در کلینیک سفیران آگاهی نیز با ارائهٔ انواع خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی و به شیوهٔ طرحواره درمانی به زوج‌ها کمک می‌کنیم تا پایه و اساس زندگی مشترک خود را محکم‌تر کنند.

طرحواره‌ها به الگوهای عمیقی از افکار، باورها و احساسات اشاره دارند که بر نحوهٔ درک ما از دنیای اطراف‌مان تأثیر می‌گذارند. طرحواره‌ها می‌توانند با هم همپوشانی کنند؛ به همین دلیل، افراد ممکن است طرحواره‌های متعددی داشته باشند که بر رفتارشان در زندگی مشترک تأثیر بگذارد. زوج درمانی می‌تواند در شناسایی و پرداختن به این طرحواره‌ها، تقویت درک و ترویج الگوهای سالم تفکر و ارتباط در رابطه مفید باشد.

چند طرحوارهٔ رایج وجود دارد که تأثیر زیادی روی مشکلات زندگی زناشویی دارد. این طرحواره‌ها عبارت هستند از:

طرحواره شکست

طرحوارهٔ رها شدگی

 افرادی که دارای طرحوارهٔ رها شدگی هستند از ترک یا طرد شدن توسط شریک زندگی خود ترس زیادی دارند. این ترس باعث می‌شود که زیاد به شریک خود بچسبند. همچنین، حس مالکیت یا نیاز دائمی به اطمینان یافتن، باعث تیره شدن رابطه می‌شود.

رهایی ازتله شخصیتی و طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

طرحوارهٔ بی اعتمادی

افراد دارای طرحوارهٔ بی اعتمادی در اعتماد به شریک زندگی خود مشکل دارند و مدام منتظر بدرفتاری هستند! این طرز فکر باعث می‌شود تا درگیر یک سوءظن مزمن شوند و حسادت آن‌‌ها بروز پیدا کند. همین امر، مانع یک پیوند امن و صمیمی بین زوج‌ها می‌شود.

طرحواره نقص و شرم (بی ارزشی)

طرحوارهٔ نقص و شرم

افراد دارای طرحوارهٔ نقص و شرم اغلب احساس می‌کنند بی‌لیاقت، ناقص یا ناکافی هستند. آن‌ها با عدم عزت نفس دست و پنجه نرم می‌کنند و معتقدند که لایق عشق یا شادی نیستند. همین اعتقاد بر توانایی آن‌ها در دریافت عشق و حفظ یک رابطهٔ سالم تأثیر می‌گذارد.

طرحواره محرومیت هیجانی

طرحوارهٔ محرومیت هیجانی

کسانی که طرحوارهٔ محرومیت هیجانی دارند، احساس می‌کنند که نیازهای عاطفی‌شان توسط شریک زندگی برآورده نمی‌شود. آن‌ها احساس عدم رضایت از زندگی مشترک دارند و ممکن است مشتاق صمیمیت بیشتر و حمایت عاطفی بیشتری باشند.

طرحواره کمال طلبی منفی

طرحوارهٔ کمالگرایی

افراد با طرحوارهٔ کمالگرایی، استانداردهای بیش از حد بالایی برای خود و دیگران دارند. این حالت می‌تواند انتقاد مداوم، انتظارات غیر واقعی و عدم پذیرش در رابطه را ایجاد کند که بدون تردید، منجر به نارضایتی و تنش می‌شود. بیشتر افرادی که این طرحواره را دارند، توقع دارند که شریک زندگی‌شان در هر چیزی، تمام و کمال باشد.

طرحواره استحقاق

طرحوارهٔ استحقاق

طرحوارهٔ استحقاق شامل این باور است که: «من مستحق رفتار و امتیازات ویژه هستم». این طرحواره می‌تواند مانع وجود همدلی فرد با دیگران و بی‌توجهی او به نیازهای شریک زندگی‌اش شود. افرادی که این طرحواره را دارند فکر می‌کنند که خواسته‌های آن‌ها همیشه در اولویت است؛ همین موضوع باعث تنش و رنجش در رابطه می‌شود.

طرحواره اطاعت و ایثار

طرحوارهٔ اطاعت

کسانی که درگیر طرحوارهٔ اطاعت هستند، تمایل زیادی به خشنود کردن دیگران و اجتناب از درگیری به هر قیمتی دارند. آن‌ها ممکن است برای ابراز نیازها و مرزهای خود در رابطه دچار مشکلات جدی‌ای شوند که این امر منجر به عدم تعادل و رنجش می‌شود.

سوال دارید؟ همین حالا فرم ارتباط با سفیران آگاهی را پر کنید تا با شما تماس بگیریم!

طرحواره درمانی زوج‌ها

طرحواره درمانی یک مدل درمانی است که بر شناسایی و پرداختن به طرحواره‌ها و الگوهای عاطفی عمیق تمرکز دارد؛ طرحواره‌ها و الگوهایی که در دوران کودکی ایجاد می‌شود و می‌تواند بر روابط بزرگسالان تأثیر بگذارد. زوج درمانی از طریق طرحواره درمانی، رویکردی است که اصول طرحواره درمانی را با چالش‌های منحصر به فرد موجود در روابط زوجین ادغام می‌کند.

از طریق طرحواره درمانی، زوج‌ها در مورد طرحواره‌های عاطفی فردی و مشترک خود بینش پیدا می‌کنند، راهبردهای مقابله‌ای مؤثر را توسعه می‌دهند و برای ایجاد یک رابطهٔ سالم و رضایت‌بخش تلاش می‌کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع که یافتن یک درمانگر فارسی زبان در خارج از ایران کار دشواری است، زوج درمانی آنلاین بهترین انتخاب برای زوج‌هایی است که به تازگی مهاجرت کرده و درگیر چالش‌های بزرگ مهاجرت و زندگی مشترک به طور هم‌زمان هستند. ما این شرایط را برای مراجعان خود در کلینیک سفیران آگاهی فراهم کرده‌ایم.

سوالات متداول

آیا زوج درمانی همان مشاورهٔ پیش از ازدواج است؟

خیر. مشاورهٔ پیش از ازدواج به شناخت دو طرف از یکدیگر کمک می‌کند. اما در زوج درمانی، زوج‌هایی مداوا می‌شوند که در حال زندگی با یکدیگر یا در یک رابطه عاطفی هستند و به مشکلات جدی‌ای برخورد کرده‌اند.

از کجا بدانیم که طرحواره درمانی برای زندگی مشترک ما مناسب است؟

طرحواره درمانی روشی است که ریشهٔ اصلی مشکلات افراد را پیدا می‌کند و تله های شخصیتی آن‌ها را نه به صورت سطحی و مقطعی، بلکه از ریشه مداوا می‌کند. به همین دلیل، درصد احتمال بازگشت مشکل به کمترین حد ممکن می‌رسد.

زمان مناسب برای مراجعه به زوج‌درمانی چه زمانی است؟

زوج‌درمانی می‌تواند در هر مرحله‌ای از زندگی زناشویی مفید باشد. اگر مشکلات زندگی زناشویی به گونه‌ای هستند که توانایی حل آنها را ندارید یا ارتباطات شما به چالش کشیده شده است، ممکن است زوج‌درمانی کمک کند.

زوج‌درمانی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان زوج‌درمانی به میزان مشکلات و نیازهای هر زوج بستگی دارد. ممکن است چند جلسه کوتاه یا چندین ماه به طول بیانجامد. مهم این است که هر دو همسر به مشارکت فعال تعهد داشته باشند.

چگونه می‌توانم همسرم را متقاعد کنم که به زوج‌درمانی مشارکت کنیم؟

این موضوع نیاز به ارتباط با پارتنر و باز کردن مشکلات ارتباطی دارد. می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نگرانی‌ها و خواسته‌های خود و بیان اهمیت بهبود رابطه، او را برای مشارکت تشویق کنید.

آیا می‌توانیم در خانه خود جلسات زوج‌درمانی داشته باشیم؟

بله، مشاوران زوج‌درمانی آنلاین ما جلسات را در محل زندگی شما برگزار می‌کنند. مشاوره زوج درمانی آنلاین به ایجاد یک محیط آشنا و راحت کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالیستبازگشت به خرید