درمان بیش فعالی بزرگسالان

تشخیص و درمان بیش فعالی تخصصی خود را به مشاوران روانشناسی ما بسپارید. با رزرو وقت مشاوره آنلاین بیش فعالی بزرگسالان اولین قدم برای بهبودی زندگی خود را بردارید!

تشخیص ریشه ای اختلالات

جلسات مشاوره آنلاین

مراجعین از سراسر جهان

درمانگران با تجربه

راهکارهای نوین در درمان بیش فعالی بزرگسالان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی وضعیتی است که با فعالیت فیزیکی و ذهنی بیش از حد و حتی گاهی غیر قابل کنترل، مشخص می شود. افراد مبتلا به بیش فعالی معمولاً رفتارهایی مانند: بی‌قراری، تحرک مداوم یا صحبت بیش از حد دارند. آن‌ها اغلب بدون در نظر گرفتن عواقب کاری که انجام می‌دهند، دست به اقدامات تکانشی می‌زنند.

بیش فعالی معمولاً با اختلال نقص توجه همراه است که به ADHD نیز معروف است. ADHD می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه، تعاملات اجتماعی و عملکرد تحصیلی یا شغلی فرد تأثیر بگذارد.

رویکردهایی که برای درمان بیش فعالی بزرگسالان وجود دارد، ترکیبی از مداخلات رفتاری، مشاوره بیش فعالی و در برخی موارد، دارو درمانی است که به بهبود علائم و عملکرد بیمار کمک می‌کند.

نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان - درمان بیش فعالی

افراد زیادی هستند که نمی‌دانند بیش فعالی چیست و اگر تشخیص داده نشود چه عواقب و اثرات منفی‌ای روی زندگی دارد. به همین دلیل است که ما در اینجا می‌خواهیم شما را بیشتر با علائم بیش فعالی در بزرگسالان آشنا کنیم و کمک کنیم در صورت لزوم این مشکل را در خود یا اطرافیان‌تان با مشاوره بیش فعالی حل کنید. 

علائم بیش فعالی در بزرگسالان

برای درمان بیش فعالی بزرگسالان اولین قدم این است که به دنبال علائم این اختلال بگردیم. گاهی ممکن است یک یا دو عامل از عوامل زیر در فردی وجود داشته باشد؛ این به این معنی نیست که او دچار بیش فعالی است. همچنین باید توجه داشته باشید که گاهی بیش فعالی از ADHD مستقل است و تشخیص اینکه شما یا فرد مورد نظرتان درگیر چه چیزی هستید، فقط بر عهده روانشناس است. ما در اینجا به برخی از علائم و نشانه‌های رایج بیش فعالی در بزرگسالان اشاره کرده‌ایم که اگر آن‌ها را در خود یا فردی دیگر می‌بینید باید حتماً به مشاوره بیش فعالی مراجعه کنید و تست‌های لازم را انجام دهید:

بی قراری ناشی از اختلال بیش فعالی بزرگسالان

بی قراری

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب به طور مداوم بی‌قرار هستند و احساس می‌کنند که نمی‌توانند در کاری ثابت قدم بمانند. آن‌ها مدام موقعیت خود را تغییر می‌دهند، بی‌قراری می‌کنند و آشفتگی درونی زیادی دارند.

زیاده روی در صحبت کردن

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی بیش از حد صحبت می‌کنند و حرف دیگران را زیاد قطع می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند در طول مکالمه منتظر نوبت خود باشند و تمایل دارند بر بحث‌ها مسلط شوند.

مشکل در تمرکز

برای بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی، حفظ تمرکز روی کارهایی که نیاز به توجه مداوم دارند، دشوار است. آن‌ها اغلب تحت تأثیر محرک‌های بیرونی یا افکار خود قرار می‌گیرند. به همین دلیل این افراد مشکلاتی جدی در تکمیل وظایف یا انجام مسئولیت‌های خود دارند.

مشکل در آرامش

بیش فعالی آرامش را از بزرگسالان می‌گیرد. همچنین مانع بزرگی برای شرکت افراد در فعالیت‌هایی است که نیازمند سکوت و آرامش هستند. بزرگسالان بیش فعال تمایل دارند تا به طور مداوم در فعالیت‌هایی شرکت کنند که تحرک زیادی می‌طلبد.

مشکل در تمرکز و آرامش ناشی از اختلال بیش فعالی در بزرگسالان

همین حالا با رزرو وقت مشاورهٔ بیش فعالی آنلاین اولین قدم بهبودی را بردارید!

بی قراری ناشی از بیش فعالی بزرگسالان

بی‌قراری در طول فعالیت‌های اوقات فراغت

همه چیز بستگی به نوع فعالیت دارد! اگر افراد بیش فعال برای اوقات فراغت خود فعالیت پرتحرکی داشته باشند، می‌توانند تا حدودی آن را با موفقیت به پایان برسانند.

اما اگر بخواهند فعالیت‌هایی داشته باشند که نیازمند سکون و آرامش است، بی‌قرار می‌شوند. به عنوان مثال آن‌ها نمی‌توانند به راحتی یک فیلم را تا انتها مشاهده کنند یا مدیتیشن بدون چالشی را داشته باشند. فرد باید بتوانند بر بی‌قراری ناشی از کم تحرکی خود غلبه کند.

مشکل در سازماندهی و مدیریت زمان

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی با سازماندهی وظایف خود، مدیریت مؤثر زمان و اولویت‌بندی فعالیت‌ها مشکل دارند. آن‌ها در تکمیل پروژه‌ها با چالش مواجه می‌شوند و رسیدن به موقع به ضرب‌الاجل‌های زمانی برایشان یک امر محال است؛ زیرا حواسشان مدام پرت می‌شود و نمی‌توانند متمرکز کار کنند.

تکانشگری

بیش فعالی در بزرگسالان اغلب با تکانشگری همراه است. تکانشگری به مجموعه ویژگی‌های شخصیتی با مشخصۀ خودمحوری گفته می‌شود که فرد پس از انجام آن‌ها هیچگونه احساس گناه و پشیمانی‌ای ندارد.  افراد ممکن است بدون فکر کردن، پاسخ‌های غیرمنتظره بدهند؛ به طور ناگهانی تصمیم‌گیری کنند، بدون آنکه عواقب آن را در نظر بگیرند؛ و یا در درگیری‌های مخاطره‌آمیز شرکت کنند.

نکتهٔ مهم: دانستن این موضوع لازم است که وجود این علائم به طور خودکار نشان دهندهٔ تشخیص ADHD یا بیش فعالی نیست. یک ارزیابی جامع توسط متخصص واجد شرایط سلامت روان برای تعیین علت زمینه‌ای و ارائهٔ تشخیص دقیق، ضروری است.

درمان بیش فعالی بزرگسالان - مشاوره روانشناسی بیش فعالی بزرگسالان

درمان بیش فعالی بزرگسالان

درمان ADHD در بزرگسالان چیزی نیست که در یک بازهٔ زمانی کوتاه امکان‌پذیر باشد. در مراحل اولیه باید ابتدا بیش فعالی در بزرگسالان تشخیص داده شود.

تشخیص و درمان بیش فعالی بزرگسالان نیازمند تجربهٔ کافی و دقت زیاد است. زیرا مشکلی که در طول زندگی فرد مشخص نشده و حالا خود را بروز داده، چیزی نیست که بتوان راحت برایش نسخه پیچید!

گزینه‌های درمانی بیش فعالی در بزرگسالان بسته به نیازها و ترجیحات فردی متفاوت است. به همین دلیل در جلسات مشاوره فردی برای درمان بیش فعالی بزرگسالان نوع درمان و مسیری که فرد باید طی کند، طبق شرایط فردی انتخاب می‌شود.

ما در ادامه چند رویکرد رایج درمان بیش فعالی بزرگسالان را ذکر کرده‌ایم:

دارو درمانی

دارو درمانی، درمانی نیست که برای همهٔ بیش فعالان پیشنهاد شود. فقط در شرایطی که روانشناس و مشاور تشخیص دهند فرد نیازمند استفاده از دارو است، او را به یک روان‌پزشک معرفی می‌کنند تا در کنار درمان‌های روانشناختی از دارو نیز کمک گرفته شود.

داروهای محرک، مانند متیل فنیدات (ریتالین) یا آمفتامین‌ها (آدرال)، اغلب برای مدیریت علائم بیش فعالی در بزرگسالان مبتلا به ADHD تجویز می‌شوند. این داروها می‌توانند به بهبود تمرکز، کاهش تکانشگری و کاهش بیش فعالی کمک کنند. گاهی ممکن است داروهای غیر محرک، مانند اتوموکستین (Strattera) نیز به عنوان جایگزین تجویز شوند.

جلسه مشاوره روانشناسی درمان بیش فعالی بزرگسالان

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

درمان شناختی-رفتاری، یک رویکرد درمانی پرکاربرد برای ADHD در بزرگسالان است. این رویکرد بر روی شناسایی و اصلاح الگوهای منفی تفکر و رفتار، تمرکز دارد. CBT در مشاوره بیش فعالی به افراد کمک می‌کند تا برای مدیریت علائم، بهبود مدیریت زمان، افزایش مهارت‌های سازمانی و افزایش توانایی‌های حل مسئله، استراتژی‌هایی ایجاد کنند.

آموزش روانی

آموزش در مورد ADHD و تأثیر آن بر عملکرد روزانه، بسیار مفید است. آموزش روانی به افراد کمک می‌کند تا علائم خود را درک کنند، راهبردهای مقابله‌ای را بیاموزند و تکنیک‌های خود مدیریتی را توسعه دهند. در برخی موارد اعضای خانواده و افراد مهم و تأثیرگذار در زندگی فرد بیش فعال هم آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

رفتار درمانی

مداخلات رفتاری در مدیریت علائم بیش فعالی مؤثر است. تکنیک‌هایی مانند: مدیریت اقتضایی، خودنظارتی و استراتژی‌های تقویتی می تواند در جلسات مشاوره بیش فعالی به بزرگسالان مبتلا به ADHD کمک کند تا رفتارهای انطباقی بیشتری داشته باشند و تکانشگری و بیش فعالی را کاهش دهند.

اصلاح سبک زندگی

ایجاد تغییرات در سبک زندگی به مدیریت بیش فعالی کمک می‌کند. ورزش و فعالیت بدنی منظم، بی‌قراری را کاهش می‌دهد و موجب ارتقای تمرکز می‌شود.

ساختار بخشیدن به زندگی روزمره، استفاده از تکنیک‌های مؤثر مدیریت زمان و ایجاد استراتژی‌های سازمان یافته می‌توانند در مدیریت علائم بیش فعالی مفید واقع شوند.

گروه‌های حمایتی و مربیگری

شرکت در گروه‌های حمایتی یا کار با مربیان ADHD حس پذیرفته شدن در اجتماع و حمایت را برای افراد ایجاد می‌کند. این گروه‌ها، فرصت‌هایی را برای یادگیری از دیگرانی که با چالش‌های مشابه روبرو هستند، ایجاد می‌کنند و راهنمایی‌هایی را در مورد مدیریت علائم و بهبود عملکرد روزانه، ارائه می‌دهند.

تکنیک‌های مدیریت استرس

یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس در جلسات مشاوره بیش فعالی، مانند: تمرین‌های تمدد اعصاب، تمرکز حواس و تنفس عمیق، می‌تواند به کاهش بی‌قراری و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. این تکنیک‌ها به افراد کمک می‌کنند تا جنبه‌های عاطفی و فیزیولوژیکی بیش فعالی را در خود مدیریت کنند.

سوال دارید؟ همین حالا فرم ارتباط با سفیران آگاهی را پر کنید تا با شما تماس بگیریم!

طرحواره درمانی

طرحواره درمانی یک رویکرد درمانی است که بر روی پرداختن به الگوهای بلندمدت و ناسازگار تفکر، احساس و رفتار تمرکز دارد. به همین دلیل به عنوان یک راه متداول در درمان بیش فعالی بزرگسالان شناخته نمی‌شود و در واقع نمی‌توان آن را یک درمان اولیه برای ADHD دانست.

اما این رویکرد درمانی، می‌تواند یک درمان کمکی مفید برای بزرگسالان بیش فعال باشد که دارای طرحواره‌های ناسازگار اساسی هستند.

در چنین شرایطی، افراد به کمک طرحواره درمانی، باورهای اصلی و الگوهای رفتاری ناسازگار خود را تغییر می‌دهند تا علائم ADHD کاهش پیدا کند. در واقع طرحواره‌های خاص یا باورهای اصلی‌ای مورد هدف قرار می‌گیرند که معمولاً با علائم ADHD همراه هستند.

در ادامه با برخی از این باورها و الگوهای ناسازگار آشنا می‌شوید:

نقص و شرم و شکست

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی، اغلب در تکمیل کار، مدیریت زمان و برآوردن انتظارات خود و دیگران با شکست مواجه می‌شوند و این اتفاق باعث می‌شود تا آن‌ها احساس مداوم شرم و نقصان داشته باشند. طرحواره درمانی به باورهای زیربنایی شکست می‌پردازد و به افراد کمک می‌کند تا راهبردهای مقابله‌ای سازگارانه، مهارت‌های حل مسئله و انعطاف‌پذیری در مواجهه با موانع را توسعه دهند.

محرومیت عاطفی و بازداری هیجانی

بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD در بیان و درک احساسات خود مشکل دارند و با دشواری مواجه می شوند. رویکرد طرحواره درمانی می‌تواند کاوش و پردازش احساسات فردی را تسهیل کند و به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند تا راه‌های سالم‌تر و بهتری برای مدیریت و بیان احساسات خود پیدا کنند و کیفیت ارتباط خود را با اطرافیان و دنیا به طور کلی بهینه سازی کنند.

تکانشگری

تکانشگری یکی از علائم اصلی ADHD است. اگرچه دانستن این نکته بسیار مهم است که خیلی وقت‌ها روانشناسان از روی رفتارهای تکانشگری فرد، او را بیش فعال می‌نامند؛ اما وقتی فرد به یک طرحواره درمانگر مراجعه می‌کند، مشخص می‌شود که او در واقع یک بی قراری بیش از حد دارد و بیش فعال نیست.

در چنین مواقعی طرحواره درمانگرها متوجه می‌شوند که مشکل فرد بیش فعالی نیست، بلکه فعالیت ذهنی بیش از حد کودکِ تکانشگرِ بی‌انضباط است که در تست‌های روانشناسی شبیه به بیش فعالی به نظر رسیده است. در صورتی که تکانشگری، حاکی از بیش فعالی باشد، طرحواره درمانی به فرد کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی برای مدیریت رفتارهای تکانشی خود ایجاد کند.

برخی از این استراتژی‌ها عبارت‌اند از: یادگیری مکث، هنر خوب گوش کردن و ارزیابی پیامدها قبل از تصمیم‌گیری.

مشاوره بیش فعالی آنلاین برای فارسی زبانان

درمان بیش فعالی بزرگسالان یک موضوع پیچیده است که گاهی لازم می‌شود تا فرد از یک یا چند پزشک و روانشناس کمک بگیرد تا بهترین گزینهٔ متناسب با خود را انتخاب کند. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیش فعالی پس از تحقیق و بررسی به سراغ متخصصان کارکشته بروند. گاهی ممکن است فرد مبتلا به ADHD تحمل فضای اتاق مشاوره را نداشته باشد. در چنین شرایطی به آن‌ها توصیه می‌شود تا از مشاوره بیش فعالی بزرگسالان آنلاین استفاده کنند.

مشاوره بیش فعالی بزرگسالان برای ایرانیان خارج از کشور

روانشناسان و متخصصان کلینیک سفیران آگاهی برای افرادی که یا تمایل ندارند در جلسات حضوری شرکت کنند و یا خارج از ایران زندگی می‌کنند و می‌خواهند توسط یک روانشناس فارسی زبان درمان شوند، شرایط مشاوره آنلاین روانشناسی را فراهم کرده‌اند.

این متخصصان پایهٔ کار خود را طرحواره درمانی قرار داده‌اند. زیرا طرحواره‌های ناسازگار هستند که ریشهٔ بیشتر مشکلات روانی انسان را تشکیل می‌دهند.

با این حال، در نظر گرفتن این نکته که طرحواره درمانی نمی‌تواند یک درمان جامع و اولیه برای بیش فعالی بزرگسالان باشد، امری ضروری است. همین ملاحظهٔ مهم سبب شده تا روانشناسان سفیران آگاهی از طرحواره درمانی در کنار سایر درمان‌هایی مانند دارو درمانی، درمان شناختی-رفتاری و مداخلات رفتاری استفاده کنند. زیرا معتقد هستند این رویکردهای ترکیبی می‌توانند یک برنامهٔ درمانی جامع برای بهبود بیش فعالی بزرگسالان باشند.

مشاوره درمان بیش فعالی بزرگسالان - مشاوره بیش فعالی - مشاوره روانشناسی بیش فعالی

حالا و در انتهای این مطلب، اگر احساس می‌کنید خود یا یکی از اطرافیان‌تان درگیر بیش فعالی هستید، می‌توانید از صفحهٔ رزرو وقت، اولین وقت مشاوره بیش فعالی آنلاین خود را دریافت کنید و پا در مسیر درمان بیش فعالی بگذارید.

سوالات متداول

علائم بیش فعالی بزرگسالان چیست؟

بیش فعالی بزرگسالان شامل علائمی مانند عدم تمرکز، بی‌قراری، عدم توانایی در مدیریت زمان، و دشواری در کنترل اعصاب و هیجانات می‌شود.

آیا بیش فعالی بزرگسالان به عوامل محیطی مانند استرس شغلی و خانوادگی وابسته است؟

بله، عوامل محیطی مانند استرس شغلی و خانوادگی می‌توانند به بیش فعالی بزرگسالان مرتبط باشند. مشاوره می‌تواند به مدیریت استرس و اثرات آن کمک کند.

آیا مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند بیش فعالی بزرگسالان را تشدید کند؟

بله، مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند بیش فعالی بزرگسالان را تشدید کند و به ایجاد مشکلات روانی منجر شود.

آیا درمان دارویی برای بیش فعالی بزرگسالان مؤثر است؟

درمان دارویی معمولاً در موارد مشخصی برای بیش فعالی بزرگسالان مفید است، اما مشاوره و تغییرات در سبک زندگی نیز نقش مهمی در درمان این وضعیت دارند.

آیا مشاوره درمانی آنلاین برای بیش فعالی بزرگسالان مؤثر است؟

بله، مشاوره درمانی آنلاین می‌تواند برای بیش فعالی بزرگسالان مؤثر باشد. این نوع مشاوره به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های مدیریتی را توسعه دهند و با چالش‌های خود با آگاهی کامل برخورد کنند.

آیا بیش فعالی بزرگسالان ممکن است به مشکلات در روابط عاطفی منجر شود؟

بله، بیش فعالی بزرگسالان می‌تواند به مشکلات در روابط عاطفی منجر شود. دشواری‌ها در مدیریت هیجان‌ها و تفاوت‌های شخصیتی ممکن است بر روابط عاطفی تأثیر بگذارد. مشاوره می‌تواند به بهبود این مشکلات کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالیستبازگشت به خرید