دستورالعمل بهم زدن رابطه عاطفی

|

Ellie

جدایی سالم و محترمانه

بهم زدن رابطه عاطفی و خداحافظی کردن با کسی که دوستش دارید سخت است. اما گاهی اوقات روابط به مرحله‌ای می‌رسد که باید به ان پایان دهید. مهم نیست که رابطه چقدر دوستانه یا پرچالش است؛ زیرا نحوهٔ پایان دادن به یک رابطه، فارق از چگونگی آن، بر هر دو طرف تأثیر عمیقی می گذارد. جدایی محترمانه می‌تواند به التیام زخم‌ها و حفظ خاطرات خوب کمک کند؛ در حالی که جدایی تلخ منجر به عصبانیت، غم و پشیمانی ماندگار می‌شود.از آن‌جایی که ما مراجعان زیادی در کلینیک روانشناسی سفیران آگاهی داریم که برای پایان دادن رابطه عاطفی خود سردرگم و بی‌قرار هستند، تصمیم گرفتیم این مقاله را بنویسیم و در آن، نکاتی را برای داشتن یک جدایی سالم و محترمانه ارائه دهیم که به هر دو طرف اجازه دهد به جلو حرکت کنند. اگر در این برهه از زندگی خود قرار دارید، بی‌شک این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد.

با احترام تمام کنید: راهنمایی جدایی عاطفی سالم

بهم زدن رابطه عاطفی با بی‌احترامی می‌تواند باعث آسیب‌های عاطفی ماندگار برای شما و شریک عاطفی‌تان شود. اگر برای اتمام رابطهٔ عاطفی خود تردید دارید، شاید بهتر باشد پیش از هر اقدامی به جلسات مشاوره زوج درمانی بروید. اما اگر اطمینان دارید که باید این رابطه را تمام کنید در ادامه راهنمایی‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند یک جدایی محترمانه و بالغانه را تجربه کنید. رعایت این نکات به شما و شریک عاطفی‌تان کمک می‌کند تا با عزت نفس و خاطرات مثبت رو به جلو حرکت کنید.

صداقت و صراحت

از به تعویق انداختن یا ناپدید شدن خودداری کنید. شفافیت برای هر دوی شما مهم است. یک زمان و مکان خصوصی برای صحبت با شریک عاطفی خود در نظر بگیرید. به طور مستقیم و واضح به او بگویید که می‌خواهید رابطه را تمام کنید. مبهم صحبت نکنید و امید کاذب ندهید. برای اینکه بتوانید این مسیر را به درستی طی کنید، می‌توانید از یک جلسه مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید و از یک روانشناس کمک بگیرید.

قاطع اما مهربان

بهم زدن رابطه عاطفی می‌تواند باعث چالش‌های زیادی شود. برای اینکه این چالش‌ها را به حداقل برسانید برای شریک خود به طور خلاصه توضیح دهید که چرا رابطه را تمام می‌کنید. روی احساسات و نیازهای خود تمرکز کنید، نه اتهام یا سرزنش کردن او. وارد جزئیات غیر ضروری نشوید و یا او را مقصر جلوه ندهید. به سادگی، اما صادقانه، به اشتراک بگذارید که چرا احساس می کنید دیگر نمی‌توان به این رابطه ادامه داد و چرا جدایی برای شما بهترین تصمیم است.

توجه به احساسات و همدردی

از طریق پیامک یا در مکان‌های عمومی دربارهٔ جدایی صحبت نکنید. به شریک عاطفی خود، فضایی برای ابراز احساساتش بدهید. محیطی خصوصی و آرام فراهم کنید. طبیعی است که شریک عاطفی شما ناراحت، عصبانی یا سردرگم شود. به او فضا بدهید تا احساسات خود را ابراز کند و با دقت به حرف‌هایش گوش دهید. به کمک مشاوره روابط عاطفی یاد بگیرید که چگونه همدردی نشان دهید و بپذیرید که این اتفاق برای او هم یک تجربهٔ دردناک است. پذیرا باشید که جدایی برای او سخت خواهد بود و در صورت نیاز از او حمایت کنید، بدون اینکه امیدی به بازگشت بدهید.

تمام کردن رابطه عاطفی

تعیین مرزهای سالم

 پس از بهم زدن رابطه عاطفی، به فرد مقابل خود فضا بدهید و به مرزهای او احترام بگذارید. دائم با او تماس نگیرید یا بلافاصله سعی نکنید رابطه‌ را دوباره برقرار کنید. پس از جدایی، مهم است که مرزهای سالمی را برای هر دو طرف ایجاد کنید. این ممکن است به معنای کاهش تماس، عدم تعقیب در شبکه‌های اجتماعی و دادن فضا به یکدیگر برای حرکت رو به جلو باشد. در این مسیر می‌توانید از جلسات مشاوره فردی استفاده کنید تا از تصمیم‌های هیجانی جلوگیری کنید.

زمان دادن برای التیام

بیرون رفتن کامل از یک رابطه، زمان می‌برد. به خودتان و به شریک عاطفی سابق‌تان برای سوگواری پایان رابطه و شروع مسیری جدید و حالی بهتر، زمان کافی بدهید. انتظار نداشته باشید که همه چیز به سرعت اتفاق بیفتد و تمام شود.

دریافت کمک حرفه‌ای

اگر با دلایل بهم زدن رابطه عاطفی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا احساس غم و اندوه بر شما چیره شده است، حتما با یک روانشناس صحبت کنید. شرکت در جلسات مشاوره روابط عاطفی می‌تواند به شما در پردازش احساسات و برقراری ارتباط مؤثر با شریک سابق‌تان کمک کند.

مراقبت از خود: راهنمای محافظت از سلامت روانی و جسمی در دوران جدایی

بهم زدن رابطه عاطفی می‌تواند طاقت فرسا باشد. اما با تمرکز بر مراقبت از خود، می‌توانید از این دوران سخت عبور کنید. در اینجا چند نکته برای مراقبت از خود در دوران جدایی آوره‌ایم که به شما کمک زیادی می‌کند:

اولویت دادن به مراقبت از خود

روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که سلامت ذهنی و جسمی شما را تقویت می‌کند. به طور منظم ورزش کنید، غذاهای سالم بخورید و به اندازهٔ کافی بخوابید. تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند یوگا یا مدیتیشن نیز برای شما مفید است.

حفظ سیستم حمایتی

پس از بهم زدن رابطه عاطفی دور خود را با عزیزان و دوستانی پر کنید که می‌توانند از شما حمایت عاطفی کنند و شما را برای ورود به مرحلهٔ جدید زندگی تشویق می‌کنند. صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده یا یک روانشناس، می‌تواند به شما در پردازش احساساتتان کمک کند.

انجام فعالیت های لذت بخش

برای سرگرمی‌ها و علایقی که برایتان شادی به ارمغان می‌آورد، وقت بگذارید. این کار، می‌تواند هر چیزی باشد؛ از خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی گرفته تا گذراندن وقت در فضای باز یا دنبال کردن فعالیت‌های خلاقانه.

محدود کردن تماس با فرد مقابل

در حالی که قطع کامل ارتباط با شریک عاطفی سابق در همهٔ موارد ضروری نیست، اما حواستان باشد که در صورت دست‌وپنجه نرم کردن با احساسات شدید، محدود کردن تماس با فرد مقابل در ابتدا می‌تواند مفید باشد. این کار به شما زمان و فضای لازم برای بهبودی می‌دهد. با توجه به اینکه این کار اتفاقا در ابتدا بسیار سخت‌تر است، بهترین کار این است که از مشاوره روابط عاطفی استفاده کنید.

جلوگیری از تعقیب در شبکه‌های اجتماعی

از بررسی صفحات شبکه‌های اجتماعی فرد مقابل خودداری کنید. دیدن عکس‌های او با شخص جدید یا به روزرسانی‌های مربوط به زندگی‌اش می‌تواند اثرات مخربی روی شما بگذارد.

مهربانی با خود

در طول دوران سخت بهم زدن رابطه عاطفی با خودتان مهربان باشید. احساسات خود را بپذیرید و به خود اجازه دهید تا برای پایان رابطه، سوگواری کنید. درگیر خود سرزنشی یا منفی‌بافی نشوید.

تمرکز روی آینده

به خودتان یادآوری کنید که این یک عقب‌نشینی موقتی است، نه پایان خوشبختی شما. از این زمان برای تمرکز بر رشد و توسعهٔ شخصی استفاده کنید. به آنچه از روابط آیندهٔ خود می‌خواهید، فکر کنید. برای کنار آمدن با شرایط جدید از مشاوره زوج درمانی کمک بگیرید و سعی کنید مسیر آیندهٔ خود را مشخص کنید.

با رعایت این نکات مراقبت از خود، می‌توانید به روشی سالم از تلاطم‌های احساسی ناشی از جدایی عبور کنید و در نهایت قوی و استوار از این دوران سخت بیرون بیایید.

سوالات متداول

آیا برای بهم زدن رابطه عاطفی لازم است با کسی مشورت کنیم؟

به شرایط شما، شریک عاطفی‌تان و البته دلایل به هم زدن رابطه بستگی دارد. اما روانشناسان در بیشتر مواقع توصیه می‌کنند که پیش از این کار حتما یک جلسه از مشاوره روابط عاطفی استفاده کنید.

چگونه رابطهٔ عاطفی‌ام را محترمانه تمام کنم؟

ابتدا سنگ‌هایتان را با خودتان وا بکنید. دلایل خود را برای اتمام رابطه بررسی کنید. فضایی ارام فراهم کنید و در حین صحبت به احساسات فرد مقابل احترام بگذارید و با او همدردی کنید. به خودتان و شریک عاطفی‌تان زمان کافی بدهید تا با این اتفاق مهم کنار بیایید.

آیا در زمان رزرو وقت مشاوره لازم است که برای شریک عاطفی‌ام هم وقت بگیرم؟

خیر. بهتر است ابتدا خودتان به تنهایی با یک مشاور صحبت کنید. سپس بسته به شرایط، مشاور به شما می‌گوید که آیا احتیاج به مشاورهٔ دو نفره دارید یا بهتر سات خودتا برای تمام کردن رابطه به تنهایی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

1
    1
    سبد خرید